Kinderen..

..kunnen het soms moeilijk hebben uiting te geven aan de gedachten, gevoelens die in hen omgaan. Vaak zijn zij verdrietig, woedend, angstig,.. maar vinden er de woorden niet voor. Het kan zijn dat een kind zich dan opstandig opstelt, druk doet,.. Het kan ook zijn dat het zich juist terugtrekt in zichzelf, stil en neerslachtig wordt. 

 

Kinderen kunnen moeilijkheden ervaren op school (moeite hebben met aandachtig zijn, onrustig zijn,..) Ze kunnen het moeilijk hebben contact te maken met leeftijdsgenoten. Het is mogelijk dat ze moeilijkheden vertonen op het vlak van eten, slapen, 'op het potje gaan',.. Ze geven misschien aan dat ze  'pijn' hebben.   

 

Soms merk je als ouder een verandering op bij het kind na een ingrijpende levensgebeurtenis. Of misschien vraag je je af waar een en ander mee te maken heeft. Het ook kan zijn dat je een vermoeden hebt, maar niet weet hoe er mee om te gaan.

Werkwijze:

In de begeleiding wordt veel belang gehecht aan een constructief contact met de ouders. In een eerste fase wordt dan ook met hen in dialoog gegaan, al dan niet in aanwezigheid van het kind. Wanneer een individuele begeleiding van het kind aangewezen blijkt bestaat de mogelijkheid tot speltherapie (hiervoor is een aparte ruimte ingericht). Ook indien vooral met het kind wordt gewerkt wordt  aandacht besteed aan het betrekken van de ouders in het traject.

 

 

 

Jongeren..

..kunnen moeilijkheden ervaren die ze ten aanzien van hun directe omgeving moeilijk tot uitdrukking weten te brengen. Of ze kunnen er wel iets over zeggen, maar toch blijft de indruk bestaan dat de problemen onbewerkt blijven.

 

Het kan gaan over vragen in verband met studiekeuze, moeilijkheden op het vlak van schoolwerk of in het contact met leeftijdsgenoten. Ook kunnen er problemen zijn in het gezin waar de jongere zich moeilijk tegenover weet te verhouden.

De (lichamelijke) veranderingen eigen aan de pubertijd kunnen specifieke moeilijkheden met zich mee brengen. Jongeren stellen zich vaak vragen op het vlak van seksualiteit, of seksuele identiteit.

Soms is er sprake van woede waar een jongere geen blijf mee weet, of om onverwerkt verdriet. Het kan gaan om soms langdurige effecten van een ingrijpende levensgebeurtenis,. 

 

Het kan ook zijn dat een jongere een (psychisch) lijden ervaart, maar geen idee heeft waar het vandaan komt. 

 

Werkwijze:

Jongeren kunnen zich zelfstandig of begeleid door de ouders aanmelden in de praktijk. Meestal wordt vooral gewerkt aan de hand individuele gesprekken met de jongere zelf. Hierbij wordt een een ruimte gecreëerd waarin de jongere het eigen verhaal kan doen. Er wordt veel belang gehecht aan het onbevooroordeeld luisteren en aan het respecteren van het beroepsgeheim. Ook vind ik het belangrijk rekening te houden met het tempo, de tijd die de jongere nodig heeft om op verhaal te komen. 

 

Binnen dit kader wordt de jongere ondersteund in het zelf onder woorden brengen van de moeilijkheden die hij of zij ervaart. Het is belangrijk dat de jongere zelf tot de keuze kan komen zich al dan niet te engageren in het therapeutisch proces. Het is door zich te engageren in een creatief proces van spreken -of 'verwoorden'-  dat de jongere de effecten van de therapie zal kunnen ervaren. 

 

 

Met welke problemen kan kunnen kinderen en jongeren in de praktijk terecht?

  • Problemen op school (concentratieproblemen, conflicten, moeilijkheden op het vlak van studiekeuze, rusteloosheid,..)
  • Eet- en slaapproblemen, problemen met 'op het potje gaan'
  • Emotionele problemen (somberheid, angst, boosheid/woede, verdriet...)
  • Problemen in het omgaan met agressie
  • Hechtingsproblemen, sociale moeilijkheden
  • Zelfmoordneigingen, neerslachtigheid, depressie 
  • Vragen of problemen op het vlak van seksualiteit  
  • Verwerkingsproblemen (rouw, trauma)
  • Moeilijkheden bij de verwerking van de echtscheiding van de ouders
  • Problemen op het vlak van pesten of gepest worden
  • Angst (paniek, fobie, piekeren, faalangst, onzekerheid,...)
  • Het stellen van dwangmatige handelingen
  • Gedragsproblemen (hyperactiviteit, opstandigheid,...)
  • (Vermoeden van) verslaving 
  • Autistische problematiek
  • Psychotische problemen
  • Andere..

 

Ieder probleem en iedere kind of jongere is anders, daarom wordt vooral belang gehecht aan het aandacht beluisteren van de aanmeldingsklacht(en).